Bilpleie Steg for Steg

 

Trykk her for stor PDF med detaljert beskrivelse.


Vask:
Alle gode jobber starter med godt grunnarbeid! Ikke bare er vasken grunnlaget for en perfekt detail, jo mer skitt, smuss og forurensing du får fjernet ute under vask, jo mer tid sparer du inne i lokalet! Vi tar som forutsetning at bilen/kjøretøyet er tørt, avkjølt og står i skygge.

1. Start med petrokjemisk avfetting, i dette tilfellet Prickbort. Dette løser opp asfalt, tjære og oljebasert smuss og fungerer aller best på tørr bil. Spray opp til vindushøyde og la virke i 3-5 minutter. Felgene sprayes med Scholl Concepts Rim7 felgrens. Denne skal virke i 3-5 minutter, eller til den skifter farge. Deretter dusjer du ferdig utblandet vannbasert avfetting (Chemical Guys Orange Degreaser) over hele kjøretøyet for å løse opp annen skitt, virketid 2-3 minutter. Har du skumkanon (høytrykk) eller skumpistol (hageslange), anbefaler vi å dusje hele kjøretøyet med såpeblanding (Chemical Guys Citrus Wash and Gloss) som skal ligge på til den begynner å renne av. Spyl godt, aller helst med høytrykk.

2. Nå starter håndvasken, en tommelfingerregel som vi alltid følger er; Jo renere du får kjøretøyet før du fysisk tar på det, jo mindre riper i lakken risikerer du. Legg derfor inn litt ekstra tid på steg 1 i vaskeprosessen. Bland ønsket såpeblanding i bøtte, finn en ren vaskehanske (Scandicshine Chenille vaskehanske) og start vasken fra toppen av kjøretøyet. Vask deg nedover og spar de mest skitne stedene til slutt. (Typiske plasser er under list, bakre deler av sidene og bakluke.) Vasker du på en varm sommerdag kan bilen ofte tørke delvis under vasken, skyll da underveis og «bløt» opp bilen for å unngå inntørking av såperester etc. Skyll hansken ofte! For den mest skånsomme vasken; bruk 2 bøtter, én med såpeblanding, én med rent vann. Du skyller da hansken i vann før du dypper den i såpeblandingen og vasker. Gjenta dette hele tiden underveis og du vil alltid ha en ren hanske under hele prosessen. Altså; skyll, dypp, vask.. Vi anbefaler på det sterkeste å ha minst én vaskehanske i reserve! Etter en grundig håndvask spyler du bil/kjøretøy grundig, og helst med høytrykk.

3. Har du en lys bil har du kanskje sett små rustflekker i lakken. Dette er bremsestøv og piggdekkstøv som har satt seg fast i lakken og som lager bittesmå, men skjemmende rusflekker langs sidene og bak på bilen. For å fjerne disse trenger du et spesialmiddel egnet for denne type forurensing. (Scandicshine Iron S, piggdekkstøv fjerner) Dette sprayer du over de forurensede områdene etter håndvask, på våt bil. Denne skal virke i ca. 3-4 minutter eller til du ser at den har forandret farge (blålilla). Spyl deretter godt.

4. Etter vask er det viktig med en god tørk. Lar du bilen lufttørke risikerer du vannmerker/kalkmerker på både lakk og glass. I noen tilfeller må slike merker faktisk poleres bort, dette er imidlertid noe du kan unngå med mindre enn 10 minutters innsats! Velg deg et godt egnet tørkehåndkle (Scandic Shine Big Boss tørkehåndkle) og start på samme måte som vasken; fra toppen og nedover, brett og snu håndkledet ofte. For å gjøre denne prosessen enda enklere, morsommere og raskere bruker du i tillegg en «tørkehjelper» som bringer frem ekstra glans, dybde og glatthet. (Chemical Guys Afterwash)

 

Clay:
Etter en lang, påkjennende vinter vil det alltid være forurensinger som ikke lar seg fjerne ved bruk av kjemikalier. Disse partiklene kjenner du godt med hånda om du drar denne langs sidene og spesielt på bakenden av bilen. Eneste måte å fjerne disse på da er ved claying. Claying utføres tradisjonelt ved å bruke en leirklump og glider, nå har det også kommet clayer i form av både hansker, håndkle, pads for maskiner samt klosser. Vi foretrekker den tradisjonelle i forskjellige graderinger samt «klossen» (Chemical Guys Clayblock), da disse har vist seg å være mest skånsomme for lakken.

Det viktigste er imidlertid å bruke en god glider, vi bruker ofte Chemical Guys Luber, men også Chemical Guys Ecosmart da denne er konsentrert og skal blandes ut. Velger du tradisjonell clay, kutter du denne opp i passende biter og knar disse i hånda til de blir myke og fine. Spray valgt glider på overflaten og før clayen over området i rette bevegelser (ikke sirkler). Du kan ikke bruke for mye glider, her er det viktig at det ikke blir tørt! Kontroller overflaten med hånda og fingrene, er det helt glatt; fortsett til neste område. Ved bruk av Chemical Guys Clayblock spray en dusj på denne også innimellom. Vi anbefaler alltid claying før polering for å unngå at forurensinger setter seg i poleringsputen!

 

Inspeksjon:
Når du skal inspisere lakken er det viktig ikke bare å se på, men også å ta på lakken. Da kan du mye lettere avsløre helligdager etter vask og claying, samt kjenne hvor dype enkelte riper er. Under inspeksjonen er det greit å gradere tilstanden på lakken. Da kan du enklere gjøre deg opp et bilde av hvilke tiltak du må iverksette samt hvor mye tid du må legge i jobben. Også innen polering og bilpleie er smaken forskjellig og delt, velg derfor anbefalte produkter etter eget ønske eller ta kontakt med oss for anbefalinger til nettopp din bil. Her er det forskjellige faktorer som kan spille inn. (Bilfabrikant, myk/hard lakk etc.). Vi graderer lakken enkelt opp i tre tilstander; Dårlig, Medium og Fin, og skal se nærmere på de her:
 

Dårlig lakk;
Veldig ripete og matt. I denne tilstanden kan vi først som sist anbefale maskinpolering! Vi snakker her om lakk som er så matt at svart ser tilnærmet grå ut. Skal du få et fullgodt resultat her MÅ du slipe ned i klarlakken og fjerne riper. I slike tilfeller går vi automatisk for rubbing/lakkrens og anbefaler da følgende produkter: Scholl Concepts S3 Gold XXL, Scholl Concepts S20 Black, Chemical Guys V34 eller PolishAngel Master Compound. Poleringsputene vi velger her er: Scholl Concepts Spiderpad Sort/hvit, Scandic Shine Premium Grov Rubbingpute eller Chemical Guys Hex Logic Gul. Tommelfingerregel her er å velge lakkrens og poleringspute fra samme leverandør da disse er beregnet og laget for å brukes sammen. Maskiner vi ville anbefalt i slike tilfeller er disse: Scandic Shine L15 880W Poleringsmaskin Signature Kit eller Nybegynnerpakke Krauss 500W Scholl Concepts.

 

Medium lakk;
Også her er det maskinpolering som gjelder, selv om bil/kjøretøy ser noenlunde ut vil et godt resultat være avhengig av å få slipt vekk de mest skjemmende riper samt hentet opp glansen. Man vil aldri klar å oppnå samme overflatevarme for hånd som en maskin klarer, og nettopp dette er avgjørende for å kunne fjerne riper. Her kan vi gå ned ett hakk i grovhet og bruke følgende produkter: Scholl Concepts S20 Black, Chemical Guys V36/VSS og Polishangel Master Compound. Det samme gjelder poleringsputer og disse vil være et godt valg: Scholl Concepts Spiderpad Navy, Scandic Shine Premium Standard Rubbingpute eller Chemical Guys Hex logic Orange.

 

Fin lakk;
Ved en fin tilstand på lakken er det i våre øyne kun lette vaskeriper og lett matthet. Da ser vi det som kun nødvendig med en lett polering, med maskin eller for hånd. Produkter vi ville valgt da er: Scholl Concepts S30+ Easy Clean, Chemical Guys V38/V4 eller PolishAngel Master Final Polish. Dette er poleringsmidler med lite «kutt», men svært høy glans. Samtidig er de så effektive at de fjerner enkelt vaskeriper og små defekter helt i overflaten. Disse kan også brukes for hånd og i disse tilfellene ville vi brukt håndholdte Pucks fra Scholl Concepts eller Hex-Logic Hand Pads fra Chemical Guys. Skal du bruke maskin anbefaler vi disse: Scholl Concepts Orange Poleringspute, Scandic Shine Poleringspute eller Chemical Guys Hex Logic Grønn.

I alle tilfeller av polering, maskin- eller hånd- vil vi absolutt anbefale å ta en såkalt «Wipedown» før man legger beskyttelse, dette være seg voks eller forsegling. Vi bruker Scholl Concepts CF02 Controlspray.

 

Beskyttelse:
Viktigheten av å beskytte den jobben man har gjort kan nesten ikke understrekes nok! Kanskje har du brukt en hel helg på å rubbe, polere og shine bilen? Det å legge beskyttelse, nesten uansett type, vil være vel vært den ekstra tiden det tar. Ikke tar det mange minutter heller. For ordens skyld kan vi kategorisere beskyttelse i disse typene:

1.Coating/lakkforsegling: Dette er den mest holdbare, men også mest krevende beskyttelsen. Normalt sett bør man ha litt erfaring før man legger den, da ting faktisk kan gå galt. De krever mer nøyaktighet, mer jobb og lengre herdetid (minst 12 timer), men det betaler seg gjerne tilbake i en ofte ekstrem holdbarhet. Holdbarheten kan variere fra produsent til produsent, vanligvis fra 9 til 24 mnd. Vi liker å si at, har du en beskyttelse som holder i minst 6 måneder, så er det ofte nok. Folk flest behandler gjerne bilene sine minst 2 ganger i året. Her anbefaler vi: Chemical Guys Carbon Flex C9 og PolishAngel Viking Coat. Tips! Noe av poenget med forseglinger er å unngå bruk av sterke kjemikalier, bruk derfor minimalt med dette, skitt og forurensing skal slippe lett fra lakken når en forsegling er påført riktig! Bruk av sterke avfettinger mm. kan forkorte levetiden vesentlig. Påføring er i 99% av tilfellene for hånd.

 

2.Syntetisk lakkforsegling: Dette er en forsegling for de som ønsker en lettere påføring og som ikke har de store fallgruvene som en coating har. Disse forseglingene har ofte en sammenlignbar holdbarhet med coatinger, levetiden er som regel inntil 1 år. Til gjengjeld er de meget lette å påføre, lette å tørke av og glans/glatthet er helt fantastisk! Typiske syntetiske forseglinger er: Chemical  Guys Jetseal, PolishAngel Master Sealant og PolishAngel Viking Shield. Disse påføres enten med maskin eller for hånd og legges normalt som en tradisjonell voks. Tørketid er som regel 10-20 minutter og herdetid rundt 5-6 timer.

 

3.Carnauba voks/Syntetisk voks: Voks er som regel det man velger om man går for andre verdier og kriterier enn akkurat ekstrem holdbarhet (selv om enkelte vokser holder i mange måneder). Når kriteriet er dyp, våt glød, ekstrem glans og blankhet, er det kun voks som gjelder og da gjerne en ekte carnauba voks! Går du for en slik type voks, er det å legge beskyttelse faktisk bare pur glede! Voks kan legges så ofte du vil, og den legges gjerne på toppen av en forsegling etter at denne har herdet. Vokser finnes, som alt annet, i alle prisklasser, her er et variert knippe som gjør en meget god jobb: Chemical Guys 3X Hardcore wax, Chemical Guys Butter Wet Wax, Chemical Guys Petes 53, Chemical Guys Classic Wax, PolishAngel Famous, PolishAngel Nordlys.

 

Vedlikehold:
For å bevare glans og vaskbarhet er det viktig å velge og bruke riktige vedlikeholdsmidler. Den vaskeprosessen du skal foreta vil være svært annerledes enn den vi startet med. Her er det ikke snakk om bruk av sterke kjemikalier og det skal heller ikke være nødvendig å claye bilen. Du skumlegger ganske enkelt bilen med valgt såpeblanding, enten med skumkanon eller skumsprøyte, lar denne virke noen minutter eller til den begynner å renne av og spyler godt. Husk tommelfingerregel:

Jo renere du får kjøretøyet før du fysisk tar på det, jo mindre riper i lakken risikerer du. Felgene sprayes/renses fortsatt med Scholl Concepts Rim7 felgrens. Denne skal virke i 3-5 minutter, eller til den skifter farge. For den mest skånsomme vasken anbefaler vi å bruke 2 bøtter som nevnt tidligere. Én med såpeblanding og én med rent vann, skyll hanske i rent vann etter hver vaskeprosess og dypp hanske i såpeblanding før neste. Skyll, dypp, vask!

Samtidig er det lurt å gå over bilen med en quickdetailer minst hver 4.vask for å forlenge beskyttelsens levetid. For en god vedlikeholds vask er disse produktene et godt valg: Bøtte med Gritguard og lokk, Chenille Vaskehanske, Chemical Guys Glossworkz Gloss AutoBath eller Chemical Guys V07 Hybrid Soap, Scandic Shine Big Boss Tørkehåndkle, Scholl Concepts RIM7 felgrens, Scholl Concepts NEO, Chemical Guys Hybrid V07 Quick Detailer eller Chemical Guys Speedwipe.

 

Scandic Shine - Guide til vårklargjøring from Scandicshine.no on Vimeo.


Produkter vi anbefaler til denne veiledningen er listet opp under.

Vis:
Sorter etter: