Scholl Concepts S20 Black

I denne videoen viser vi hvor enkelt det faktisk er å oppnå et perfekt resultat kun ved hjelp av ett poleringsprodukt; Scholl Concepts S20 Black. Vi tar for oss en nyere VW Golf, kjent for hard klarlakk, og viser at selv litt grove riper kan fjernes raskt og permanent.

Scholl Concepts S20 Black kan brukes både med oscillerende og roterende maskin.

Tilnavnet «Black» kommer av at Scholl Concepts satte som krav at denne 1-stegspoleringen skulle klare den største utfordringen innen lakk-korrigering, nemlig å avslutte uten hologrammer/kjørespor med roterende maskin på sort lakk. Og det klarer den! S20 Black kan selvfølgelig brukes på alle typer lakk og farger

Se under for stegvis guide og produkt-tips.

  • Steg 2

    Steg 2 - Oppstart

    Påfør en liten mengde polish på poleringsputen og spre dette jevnt utover. Trykk deretter puten lett på det området som skal poleres. Start på lav hastighet og fordel polishen på et område tilsvarende ca. 60×60 cm. Jobb uten å legge nevneverdig press på maskinen, vekten av hånda er som regel nok. Styr maskinen rolig og kontrollert fra side til side med ca. 50% overlapping.

  • Ekspert-tips:

    Dess mindre område du jobber på, jo mer varme får du konsentrert. Lakk er avhengig av varme for å bli myk slik at ripene kan «slipes» vekk. Derfor er det viktig å ikke jobbe på for store områder av gangen. Rubbing og polering er ingenting annet enn ultrafin sliping av klarlakk.

     

  • Steg 3

    Steg 3 - Lakkrens

    Kjør opp hastigheten på maskinen. Om du bruker roterende maskin får du best effekt mellom 1400-1700 rpm. Jobb uten hardt press, styr maskinen rolig og kontrollert fra side til side med ca. 50% overlapping.

    Bruker du Dual Action maskin setter du hastigheten på 4-5. Det er ikke alltid nødvendig å kjøre Dual Action maskiner på maks hastighet, som regel oppnår man ikke bedre/raskere kutt, kun at poleringspute og maskin blir veldig varme. Jobb med lite press og styr maskinen rolig og kontrollert fra side til side med ca. 50% overlapping.

    Når du har kjørt hele feltet 1 gang, har du kjørt det vi kaller et «pass». Som regel trenger man minst 6 pass før polishen har brutt seg maksimalt ned.

  • Steg 4

    Steg 4 - Kontroll

    Etter siste pass tørkes polishen av med en mikrofiberklut for å kontrollere resultatet. Det anbefales å bruke en kontrollspray samtidig. Oljene i polishen kan skjule kjørespor og mikro-swirls som ellers ikke er synlige, dette tyder da på at polishen ikke har brutt seg ned maksimalt og man burde kanskje ha kjørt 2-3 pass ekstra. Er resultatet tilfredsstillende går vi videre til neste felt. Ta for deg et område i omtrent samme størrelse og gjenta prosessen. Overlapp det nye og det gamle feltet med ca. 15 cm.

  • Ekspert-tips:

    Less is more! Mange bruker alt for mye polish når de polerer. Det eneste man oppnår er å tette cellene i poleringsputen, klumping av polish og man får en vesentlig dårligere effekt. Ved førstegangs påføring på en ny pad bruk ca. 6-8 ertestore dråper. For hver påføring etter dette trengs sjelden mer enn 4-5 dråper. Bruk også en pad-børste jevnlig for å fjerne oppbrukt polish.

     

  • Steg 5

    Steg 5 - Wipe Down

    For å være 100% sikker på at det ikke er kjørespor eller micro-swirls igjen, må man bruke en kontrollspray for å fjerne oljene etter poleringen. Dette er et veldig raskt steg og sikrer et perfekt resultat.

    En «wipe down» er også vesentlig for at voks og forseglinger skal oppnå maksimal levetid. Dersom man legger lakk-beskyttelse på en overflate som er oljete vil ikke denne klare å hefte godt nok til å vare maksimalt.

Scandic Shine ble etablert i 2008 og ble da en av de første seriøse nettbutikkene for bilpleiemidler i Norge. Siden oppstarten har Scandic Shine bidratt til å sette en ny standard innen profesjonell bilpleie samt øke interessen for dette blant folk flest.